Świadectwo „z paskiem”, laury w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych kosztowały niemało pracy, poświęcenia i stresu. Nagrodą za uczniowski trud był fantastyczna pięciodniowa wycieczka na Węgry. Wyjazd został ufundowany przez organ prowadzący - gminę Adamów. Wyruszyliśmy 23 czerwca.

Pierwszego dnia dotarliśmy do Żarnowca. Tam właśnie znajduje się Muzeum Marii Konopnickiej. Odwiedzając je mieliśmy okazję poznać historię życia poetki. Zobaczyliśmy wnętrze domu, który otrzymała w darze od narodu polskiego. Wielkie zdziwienie wzbudziła w nas konfrontacja wystroju XIX-wiecznego budynku mieszkalnego z wnętrzami współczesnymi.

Następnym punktem wycieczki była oddalona o kilkanaście kilometrów Bóbrka, gdzie zwiedziliśmy Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowego im. Ignacego Łukasiewicza. Przewodnik oprowadził grupę i ukazał tajemnice wydobywania ropy naftowej, odzyskiwania gazu ziemnego i innych cennych surowców mineralnych. Największe jednak wrażenie zrobiła na nas multimedialna wizualizacja postaci chemika Ignacego Łukasiewicza oraz jego subiekta. Wieczorem dotarliśmy do Krosna. Dzień zakończył się spacerem po krośnieńskim starym mieście.

Następne dni spędziliśmy poza granicami kraju. Zobaczyliśmy wspaniałą i zadziwiającą Jaskinię Baradla, jedną z największych jaskiń w rejonie Aggtelek. Wielkość jaskini umożliwia organizację koncertów muzyki poważnej i klasycznej. Dodatkowo naszą uwagę przyciągało ujmujące oświetlenie oraz podziemne strumienie wodne.

Na zakończenie dnia dotarliśmy do malowniczej stolicy Węgier - Budapesztu. Był to punkt kulminacyjny całego wyjazdu. Kolejne dwa dni upłynęły na zwiedzaniu monumentalnych budowli oraz poznawaniu historii i tradycji narodu węgierskiego. Dodatkowymi atrakcjami były wycieczki do dwóch muzeów w małej miejscowości węgierskiej Szentendre: Muzeum Marcepanu oraz Muzeum Bożego Narodzenia.

Zwiedzanie i spacery po Budapeszcie, mimo piękna miasta, są męczące. Niecierpliwie czekaliśmy więc na chwile relaksu w słynnych budapesztańskich termach. Ciepła woda geotermalna sprawiła, że czuliśmy się jak w tropikach. Zwiedzanie Budapesztu dopełniliśmy wieczornym rejsem statkiem po Dunaju. Wspaniałe widoki oświetlonych zabytków i tętniącego życiem miasta na długo pozostaną w naszej pamięci. Wycieczka dała nam możliwość zapoznania się z kulturą obcego państwa, spotkania się z innym językiem oraz obyczajami, a przede wszystkim z zabytkami i historią dawnego sąsiada Polski - Węgier.