We wrześniu kolejni uczniowie Branżowej Szkoły I Stopnia w Adamowie udali się w 2-tygodniową podróż do Grecji w ramach projektu „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+ w sektorze: Kształcenie i szkolenia zawodowe. Tym razem bezpośrednio w edukacyjnej mobilności wzięło udział 31 uczniów oraz 3 nauczycieli placówki: Marta Orzyłowska (kierownik wycieczki), Elżbieta Turska i Agnieszka Goławska.
Wyjazd ten miał przede wszystkim utrwalić i rozwinąć zawodowe umiejętności uczniów, uczący się w zawodach: kucharz, fryzjer i mechanik pojazdów samochodowych. Uczestnicy wyjazdu przez 5 dni w tygodniu (poniedziałek- piątek) doskonalili się pod okiem greckich pracodawców w swoich zawodach.
Program zajęć w ramach realizowanej mobilności zapewniał szeroki wachlarz działań edukacyjnych, np. kucharze brali udział w warsztatach kulinarnych „Greckie wypieki”, zorganizowanych przez grecką rodzinę. Wspólnie z przemiłą gospodynią młodzież przygotowała tradycyjne greckie ciasto, którego receptura przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Galatopita - bo tak nazywał się ten przysmak - to połączenie cienkiego, słonego ciasta z dodatkiem oliwy i sera feta oraz słodkiego, cynamonowego budyniu. To zaskakujące połączenie smaków okazało się wyborne.
Przez te kilka dni młodociani pracownicy opanowali wiele nowych treści i umiejętności potrzebnych w ich zawodach. Program zajęć w pełni wykorzystywał potencjał i możliwości naszych uczniów, a dzięki pracy z świetnie przygotowanymi do współpracy z młodzieżą greckimi pracodawcami, mogli rozwinąć arkana wiedzy w wyżej wymienionych zawodach. Co ciekawe, bariera językowa nie okazała się tu problemem – młodzież jeszcze przed wyjazdem szlifowała rozmówki polsko-angielskie, ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa fachowego w zawodzie, tym samym bez problemu wykorzystali to w Grecji.
Poza zajęciami zawodowymi u greckich pracodawców na uczestników wyjazdu czekała masa atrakcji – kulinarnych, turystycznych i przyrodniczych. Udaliśmy się do Litochoro gdzie wędrowaliśmy wąwozem rzeki Enipeas. Zwiedziliśmy również górską, 200-letnią wioskę Stary Panteleimon (Palaios Panteleimonas) położonej na wzgórzu niskiego Olimpu na wysokości 500m m n.p.m., gdzie mogliśmy podziwiać przepiękne widoki na Zatokę Egejską. Odwiedziliśmy także średniowieczny zamek Platamon zbudowany w X/XI wieku. Podczas jednego z wyjazdów młodzież pod kierunkiem greckiego instruktora uczyła się zorby, popularnego greckiego tańca. Punkt kulminacyjny miał miejsce 17-18 września, kiedy to czas ten wypełniał właśnie bogaty i wyjątkowy program turystyczno-kulturowy. Udaliśmy się wówczas w rejs na Skiathos - jedną z najbardziej malowniczych, greckich wysp. Wspólnie spacerowaliśmy urokliwymi, wąskimi uliczkami, mijając typowe białe domki z niebieskimi okiennicami, charakterystyczne dla wyspiarskiego charakteru Grecji. Popłynęliśmy na jedną z największych i najładniejszych plaż tej wyspy – Koukounaries, której piasek mieni się złotem w promieniach słońca. Jednak największe wrażenie na zwiedzających zrobiły Meteory, miejsce zaliczane do ścisłej czołówki najpiękniejszych miejsc na świecie. Meteory to połączenie cudu natury z geniuszem dawnych budowniczych. Majestatyczne kilkusetmetrowe masywy skalne, z usadowionymi na szczytach wiekowymi klasztorami (monastyrami), wyglądającymi, jakby były zawieszone w chmurach. Uczniowie nie mogli wyjść z podziwu, jak tylko dzięki pracy ludzkich rąk, udało się stworzyć takie cuda, które zresztą zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Prawie codziennie, już po pracy, uczniowie korzystali z pobliskiej plaży, czerpiąc z greckiego słońca. Odwiedzili również pobliski targ, na którym mogli kupić specjalność kuchni greckiej: oliwę z oliwek, fetę i oliwki.
Wyjazd w całości został sfinansowany ze środków finansowych otrzymanych na realizację tego projektu z UE. Uczniowie nie ponosili tym samym żadnych dodatkowych kosztów związanych z organizacją mobilności. Mało tego – otrzymali dodatkowo dofinansowanie tzw. „kieszonkowe” na drobne wydatki w Grecji.
Wyjazd przepełniony pracą, ale także masą atrakcji turystycznych, bez wątpienia na długo zostanie w pamięci naszych uczniów. Pełni nowych wrażeń i doświadczeń, przede wszystkim tych zawodowych, zobaczyli, że mogą podejmować nowe wyzwania. Co ważne, dzięki realizacji takich projektów, młodzi ludzie mogą nauczyć się, że we współczesnym świecie nie ma barier – wystarczy chcieć podjąć wyzwanie. Edukacja zarówno zawodowa, jak i językowa, jest tu jedynie jednym z punktów, które warto realizować, by łatwiej i przyjemniej korzystać z dóbr świata.